Paris Commune and socialism of 19th century (19世紀の社会主義とパリ・コミューン) 

アドセンス

"20th century socialist countries should pursue sharing means of production by relative people" (message of Heaven)

We gods downed Marx socialism as sharing means of production.
In 19th century socialism movement pursued sharing means of production.
In 20th Stalin made society public own of means production under name of socialism.
Public own of means production is not socialism.
In 20th century socialist movement was disappeared.
In 21st century true socialist movement which pursues sharing means of production revives in Latin America.
This is true socialism which we gods of heaven downed to Marx.
20th century socialist countries should adopt policy of 21th socialist movement.
20th century socialist countries should abolish pubic own and private own of means of prodution.
20th century socialist countries should pursue sharing means of production by relative people.


document of Heaven aboutsharing means of production
279 "means of production"

民衆に力を与える天の文書
279 "生産手段"

Paris Commune as cooperative network
(協同組合ネットワークとしてのパリ・コミューン)

La commune de Paris avec Monsieur Ferrat


Socialist movement in 19th century pursued sharing means of production.
From Stalin of Russia socialist movement pursued public own of means production.
Marx and socialist movement in 19th century did not think that public own of means production is socialism.

quation from Marx, Marxism and the Cooperative Movement

"The Commune, they exclaim, intends to abolish property, the basis of civilization!
Yes, gentlemen, the Commune intended to abolish that class-property which makes the labour of the many the wealth of the few.
It aimed at the expropriation of the expropriators.
It wanted to make individual property a truth by transforming the means of production, land and capital, now chiefly the means of enslaving and exploiting labour, into mere instruments of free and associated labour […].
But this is Communism, 'impossible' Communism!
Why, those members of the ruling class who are intelligent enough to perceive the impossibility of continuing the present system - and they are many - have become the obtrusive and full-mouthed apostles of co-operative production.
If cooperative production is not to remain a sham and a mare;
if it is to supersede the capitalist system;
if the united co-operative societies are to regulate national production upon a common plan, thus taking it under their control, and putting an end to the constant anarchy and periodical convulsions which are the fatality of Capitalist production - what else, gentlemen, would it be but Communism, 'possible' Communism?"
(Marx, 1871, p. 335).



引用 [パリ・コミューン陥落から138年-バリケードに倒れた人々を偲んで]

パリ・コミューンは1871年3月26日の選挙を経て3月28日に設立された。


3月29日、徴兵の廃止と旧軍隊の廃止の法令。家賃の支払いを九ヶ月間停止する法令。
4月1日、国家官僚の俸給を熟練労働者の賃金と同じ年6000フラン以下にする法令。
4月2日、教会を国家から分離する法令。
4月16日、休業中の工場を労働者協同組合によって操業再開させる法令。
4月18日、商業手形の支払いを3年間無利息で延期する法令。
4月20日、パン焼き工場での夜間労働撤廃の法令。
4月27日、労働者に対する不当な罰金等を禁じる法令。
5月6日、20フラン以下の質入れ物品の無料返却を認める法令。
(以上、全部引用)


(パリ・コミューンは生産手段共有の社会主義だった)

1%勢力に富と貨幣が集中する
非民主的な生産システムを根本問題だと考えた
先駆者は、やはり、マルクスだと思えます。


マルクスの社会主義ビジョンは
民主主義経済ネットワークでした。
対等の労働者で構成する協同組合をベースとして
協同組合が対等の立場で全国の生産を
調整するものでした。


スターリンがはじめた、20世紀の社会主義イメージである
国家が決定権をもつ上から計画経済ではありません。
すなわちcentralized economy(中央集中経済)ではありませんでした。

1971年のパリ・コミューンについて
コミューンを共産主義だと非難する支配階級に対して
マルクスが次のようにのべています。

「いかにも、・・・コミューンは収奪者の収奪を目標とした。
それは現在おもに労働者を奴隷化し、搾取する
手段となっている生産手段・・・すなわち、
土地と資本を、自由な協同労働の純然たる道具に
変えることによって、個人的所有を実現しようとした。
・・・
協同組合的生産が、
資本主義生産にとってかわるべきものとすれば
もし、協同組合の連合体が一つの計画にもとづいて
全国の生産を調整し
こうして、それを自分の統制のもとにおき
資本主義的生産の宿命である不断の無政府制と
周期的恐慌をおわらせるべきであるすれば
それこそ共産主義でなくてなんであろうか。」

マルクス『フランスにおける内乱』
マルクス・エンゲルス全集17巻319ページ

スターリンがレールをひいた20世紀の国家社会主義のため
社会主義像が、国家が指令を下す経済だというイメージ
として定着し、問題の本質が隠されて
しまったのではないでしょうか。

今日の国家コントロール(社会主義)vs民営化(資本主義)という
対立の土俵から、

21世紀を迎えた今日
民主主義経済vs非民主主義経済
脱集中経済vs中央集中経済
の対決としての土俵の上で
仕切りおなしが必要だと思いました。



Song remembering those who have fallen in Paris Commune
(パリ・コミューンで倒れた人々を偲ぶ歌)

Le temps des cerises - Geike Arnaert (a la gloire de Bobbejaan)


quation from Jean BARONNET et Xavier CANONNE (dir.), Le Temps des cerises, la Commune de Paris en photographies,

It is this partisan commitment also like defects of the structure.
Scientist would have earned about to build on recent work in the field:
the work of Helene Puiseux around the figures of the war, the catalog of the exhibition at the Musee d'Orsay in 2000 when Quentin Bajac had already , showed the singular role of photography in the representations of the insurrection, the remarkable study of Bertrand Tillier dedicated to Commune6.
The article by Johan Pas around the aesthetics of ruins which prevailed among photographers, inspired by the architectural and pictorial representations of ancient remains, deserved greater importance, by replicating, to support his argument, comparison images.
Biographical entries photographers like the precise chronology of events are, fortunately, compensate for the lack of precision of the test, the subjective dimension prevails.





Emel Mathlouthi Ma Katlou Had chokri
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